Geboren te Den Haag op 18 mei 1964. Opgegroeid in de Transvaalwijk, toen al een smeltkroes van vele verschillende culturen. Het was een inspirerend decor.
  Vanaf 1987 tot halverwege 2016 was ik woonachtig in de provincie Noord Brabant. En wel in het plaatsje Brouwhuis, dat eind jaren 60 werd geannexeerd door de textielstad Helmond. 
  Een Hagenees in Brabant dus. Ik kon het goed met de Brabanders vinden. Mijn kinderen zijn Brabants. Wat ik miste was de zee. Ik ben nu eenmaal een zeekind. Wie immers aan zee is opgegroeid zal, eenmaal van de kust vandaan, altijd die melancholieke heimwee naar de golven en de branding voelen.
  In 2016 ben ik aan een voorzichtige terugkeer begonnen. Ik ging wonen in Rotterdam. De branding was al bijna weer te horen...
    In 2021 heb ik mij samen met mijn partner in het lieflijke dorpje Stolwijk gevestigd. Omringd door rust, veel groen en duizenden vogels die hier op de velden neerstrijken, schrijf ik gestaag door aan de teksten die ik blijkbaar moet schrijven...

 
 

 

Rond mijn twaalfde, dertiende jaar begon ik mijn gedachten en emoties voor het eerst in geschreven teksten te vertalen. Was het poëzie? Nee, dat denk ik niet.. Maar het bracht mij wel degelijk op het spoor van poëzie. Ik las de tachtigers, de vijftigers en raakte wat langer verstrikt in het werk van  o..a. Lucebert, Lodeizen, Campert, Wilmink en Andreus. Er ging een wereld voor mij open. Een wereld waarin ik mij als jonge puber maar wat graag volledig onderdompelde. Door deze dichters te lezen, leerde ik mijn eigen geschreven teksten ook in een structurelere vorm te boetseren.

 

Doordat ik teksten voor een band ging schrijven, combineerde ik de Stilistische  kennis die ik had opgedaan van deze puur Nederlandse dichters met de teksten van mijn muzikale helden van dat moment: Lou Reed, Iggy Pop, Johnny Rotten en David Bowie. Teksten en muziek konden op magische wijze vervloeien met elkaar. Ik schreef een tekst en het werd een melodie. Een euforisch gevoel. Het gaf mij het laatste zetje, het zelfvertrouwen en de zekerheid om op vijftienjarige leeftijd te durven zeggen: ik ben misschien nu nog geen dichter, maar ik ga er zeker en beslist een worden. .  

    

 

 

Jaren en jaren schreef ik teksten, die door niemand behalve mijzelf gelezen werden. Romans, verhalen, gedichten. Het waren vingeroefeningen. Ik moest nog zoveel leren. Nog zoveel meemaken ook.

  In 1989 bracht ik, toen amper 25 jaar oud, een dichtbundel met verzamelde gedichten uit. Een eigen gebonden uitgave, Ik was er trots op, was er blij mee. Eindelijk  durfde ik enigszins naar buiten te treden. Tot aan dat moment waren mijn schrijfsels nog alleen mijn ding, mijn geheime privé project. 

 

Ik werkte in een boekhandel en kwam op een dag in gesprek met een uitgever van stripboeken. Hij zei dat hij op zoek was naar scenarioschrijvers. Ik zei dat ik met gemak een scenario kon schrijven. Hij gaf mij een proefopdracht en ik schreef voor hem het gevraagde scenario. Ik kreeg meteen daarop mijn eerste opdracht en na deze opdracht volgde nog een groot aantal opdrachten. Al met al schreef ik uiteindelijk zo'n 35 scenario's voor stripboeken van deze uitgever en het script voor een kindertelevisieserie die werd uitgezonden op het eigen kanaal van Centerparcs. Ook schreef ik in die tijd kinderboekjes voor Centerparcs en kinderboeken voor Uitgeverij Bruna. 

  Ik werd copywriter en ging schrijven voor bedrijven en instellingen. Namen? Efteling, BMW, VVD, Heineken, UNICEF en meer.

 

Als freelance copywriter werkte ik als scenarist voor stripboekuitgevers. Een hele reeks stripalbums was het gevolg van deze periode. Klik hier voor een greep uit dit 'jeugdoeuvre'. Het is helaas niet compleet en niet elke titel heb ik zelf nog in bezit. Naast deze stripuitgaven schreef ik een reeks kinderboeken voor Bruna en leverde ik het scenario voor een twaalfdelige jeugdserie op televisie. 

Vervolgens trad ik in dienst van een uitgeverij als hoofdredacteur, terwijl ik in deze periode ook als freelance schrijver ging werken voor tal van verschillende (dag)bladen. Namen? PFW, Streetwise, Hitkrant, Nieuwe Revu, Digifoto Pro, RAW, ED en meer. 
  Maar het bloed kruipt waar het soms niet gaan kan. Naast al deze commerciële teksten bracht ik, acht jaar na mijn debuutbundel,  in 1997 de dichtbundel  Het Jaargetijde Zwerfst uit bij Uitgeverij Concept. Een bundel gedichten geïllustreerd door de kunstenares Hetty Hendrickx. 

 

Het zou daarna tot maar liefst 2013 duren alvorens ik weer eens iets publiceerde wat niet in opdracht van een instantie, een bedrijf, een gemeente of een (vak)tijdschrift geschreven was,. Iets dat helemaal van mijzelf was , iets waarin ik die jongen van vijftien jaar oud weer herkende. Ja, ik bedoel die jongen die weliswaar wist dat hij nog geen dichter/schrijver was, maar er wel van overtuigd was dat hij er een ging worden. Negenenveertig jaar oud was ik. Waar had ik mij toch mee beziggehouden? Waarom al die jaren niet datgene geschreven wat al zo lang in mijn hoofd borrelde? Waarom al die jaren  teksten geschreven waar ik zelf niet achter kon staan? Ik moest een inhaalslag gaan maken...

Ik schreef de roman (Ver)Mist, die ik, achteraf, als grotendeels mislukt beschouw. Maar goed, het was de opmaat naar meer. Daarna volgden de roman De Duinen Zijn Rood en de de verhalenbundel Fonteinen Van Bloesems, twee publicaties waar ik tot op de dag van vandaag tevreden op terugkijk. In datzelfde jaar (2014) bracht ik een dichtbundel uit met verzamelde gedichten met de titel Jazz Waait In Flarden Door Straten & Stegen, waarin ook een aantal gedichten waren opgenomen van mijn debuutbundel De Gebroken Brug. De dichtbundels Vergrendelde Dagen en Gesprekken die langs en over mij heen dwarrelen volgden in 2015. Beiden bundels beschreven een huwelijkscrisis en een onverwacht nieuw opbloeiende liefde.

Ik was grotendeels op weg mijn inhaalslag gestalte te geven, ware het niet dat er rond dat moment een ingrijpende echtscheiding plaatsvond, die diepe inbreuk op mijn vermogen om te kunnen schrijven maakte. 

 

Het zou vervolgens tot 2018 duren alvorens ik de draad van mijn schrijverschap weer kon oppakken...

Met de in 2019 verschenen roman De Laatste Windloper, een werk waaraan ik twee jaar heb gewerkt, is de schrijver weer terug. Ik ben wie ik wil zijn: een verhalenverteller. Deze roman, de eerste van een trilogie, markeert mijn definitieve terugkeer. Ik ben wat ik schrijf, ik leef voor mijn schrijverschap en in de privésfeer is het rustig. Een voorwaarde om de broodnodige schrijfuren te kunnen maken. Ik word geïnspireerd en geënthousiasmeerd door mijn geliefde, mijn muze...

 

Ik schrijf louter nog datgene wat ik wil schrijven. Horatio!

 

In 2020 verscheen een toneeltekst in boekvorm. Het schrijven van toneelteksten vind ik heerlijk om te doen. Dit stuk getiteld De Wachtkamer van God is alleen via de site te bestellen en niet in de boekhandels en webshops. In ditzelfde jaar verscheen het tweede deel van de EOLUS Trilogie, dat volgt op De Laatste Windloper, getiteld De Windbloeister.. Ook in 2020 voltooide ik de korte roman De Grote Vissterfte, een werk waarover ikzelf zeer tevreden ben. Van alles wat ik tot aan dit werk schreef, raakt deze roman misschien wel het meest mijn innerlijke wereld aan. 

 

In 2021 verscheen de toneeltekst URBEX, die net als De Wachtkamer Van God alleen via deze site verkrijgbaar is. Voorts pakte ik in 2021 het metier van kinderboekenschrijver na vele jaren weer op. In de jaren negentig van de vorige eeuw vervaardigde ik voor Bruna, het Sinterklaas Comité en Centerparcs immers al meerdere kinderboekenreeksen. Het was een feest om eens een 'eigen kinderboek' te produceren. De Sterrenplukkers is het eerste deel van voorlopig drie geplande delen van de Truus & Vladimir reeks. Dan verscheen er in deze jaargang nog het werkje De ongelooflijke reis van een onverzilverd winnend staatslot, een lichtvoetig werkje waaraan ik in 2019 begonnen was, maar op een gegeven moment, terwijl het inmiddels voor driekwart was voltooid, door mij terzijde was gelegd. In de maanden februari tot en met april heb ik het boekje alsnog voltooid. We moeten dit werkje vooral zien als een grapje, een tekst om bij te lachen, lichtvoetig vermaak. 

 

Het jaar 2022 was een jaar zonder publicaties, maar er werd natuurlijk wel volop geschreven. Het bewijs van deze noeste arbeid werd geleverd in de maand februari van het jaar 2023: het verschijnen van Reis naar het einde van de gracht, een vuistdikke roman van liefst 600 pagina's. 

 

Ik ben nog lang niet klaar en ik moet, zo schat ik,  596 jaar oud worden om alles wat nog niet verteld is, maar wel dagelijks ronddoolt in mijn hoofd, te boekstaven...

De Gebroken Brug

1989

Poëzie

Niet meer leverbaar

 

Het Jaargetijde Zwerfst

1997

Poëzie

Beperkt leverbaar; bij auteur te bestellen(*)

 

(VER)MIST

2013

Roman ISBN: 9789402110609

 

De Duinen Zijn Rood

2014

Roman ISBN: 9789402114737

 

Fonteinen Van Bloesems

2014

Verhalen ISBN: 9789402118193

 

Jazz Waait In Flarden Door Straten & Stegen

2014

Poëzie ISBN: 9789402123890

 

Vergrendelde Dagen

2015

Poëzie ISBN: 9789402135190

 

Gesprekken die langs en over mij heen dwarrelen

2015

Poëzie ISBN: 9789402142556

 

De Laatste Windloper

2019

Roman ISBN: 9789402193794

 

De Wachtkamer Van God

2020 

Toneel; gelimiteerde oplage, bij auteur te bestellen(*)

 

De Windbloeister

2020

Roman ISBN: 9789464059809

 

De Grote Vissterfte

2020

Roman ISBN: 9789464059809

 

URBEX

2021 

Toneel; gelimiteerde oplage, bij auteur te bestellen(*)

 

De Sterrenplukkers

(Een avontuur van Truus & Vladimir)

2021

Kinderboek: ISBN: 9789464059809

 

De ongelooflijke reis van een onverzilverd winnend staatslot

 2021

Een reisklucht: ISBN: 9789464353471

 

Reis naar het einde van de gracht

 2023

Roman: ISBN: 9789464659962